Davant l’anunci en roda de
premsa posterior al Consell de Ministres del passat divendres 21 de
setembre de 2012, el Sector d’Educació d’Esquerra Unida i Alternativa
del Bages vol manifestar que:
L’avantprojecte de Llei s’ha gestat al marge de la comunitat educativa (professionals de l’educació, mares i pares, estudiants, PAS...) i sense la fase de diagnosi de la situació actual, exigible tenint en compte les diverses visions pedagògiques que una decisió d’aquest tipus requereix. Amb aquesta pràctica política el ministre Wert demostra que la seva reforma no pretén solucionar els problemes del sistema educatiu sinó aprovar, per la via impositiva, una contrarreforma ideològica. EUiA Bages exigeix un debat social amb la implicació de tota la comunitat educativa.
L’avantprojecte de Llei s’ha gestat al marge de la comunitat educativa (professionals de l’educació, mares i pares, estudiants, PAS...) i sense la fase de diagnosi de la situació actual, exigible tenint en compte les diverses visions pedagògiques que una decisió d’aquest tipus requereix. Amb aquesta pràctica política el ministre Wert demostra que la seva reforma no pretén solucionar els problemes del sistema educatiu sinó aprovar, per la via impositiva, una contrarreforma ideològica. EUiA Bages exigeix un debat social amb la implicació de tota la comunitat educativa.
· L’avantprojecte
de Llei és una tornada enrere en qüestions educatives que ja havien
quedat superades en la democràcia (segregació per raó de sexe, revàlides
educatives, eliminació de polítiques d’inserció educativa, etc.).
· L’avantprojecte té una clara voluntat d’elevar
les retallades en política educativa a rang de llei i culmina el model
educatiu del PP basat en la generació de diferències: socials i
econòmiques. La reforma està pensada fonamentalment per posar
l’educació al servei de les empreses a les quals se’ls entregarà la FP i
les universitats, i no al servei de la igualtat d’oportunitats.
· L’avantprojecte
no fa menció als principals problemes estructurals de l’educació
pública a l’Estat espanyol, que serien la garantia d’èxit del nostre
sistema educatiu (etapa 0-3 anys, major inversió en PIB, escola
inclusiva, atenció a la diversitat...).
· L’avantprojecte
de Llei opta per la segregació, a una edat madurativa inadequada, per
decidir si l’opció de futur de l’alumnat és un cicle formatiu o un curs
de batxillerat.
· L’avantprojecte de Llei és un atemptat contra l’escola pública (perquè continua afeblint-la) i contra l’escola catalana
(perquè retalla competències als governs autonòmics amb l’objectiu de
recentralitzar la política educativa i negar la diversitat pluricultural
i plurinacional de l’Estat espanyol).
Les
dades plantejades en roda de premsa pel ministre Wert per a justificar
el seu avantprojecte de llei educativa, que promou modificar la Ley Orgánica de Educación de 2006,
són altament tendencioses i manipulades. Mentre que el ministre
assegura que la “despesa pública” per alumne a l’Estat espanyol és de
10.094 dòlars o que la despesa destinada a educació s’ha duplicat en la
última dècada, omet que l’autèntica dada econòmica que ens permet
analitzar la inversió pública educativa és el percentatge de PIB que es
destina a Educació. En aquest sentit, l’Estat espanyol, amb un 4,5%,
continua a la cua de la Unió Europea i per sota de molts altres països
del món. Per aquest motiu, EUiA exigeix augmentar la
inversió en educació, tal i com recomanen tots els organismes
internacionals, al 6% del PIB.
L’avantprojecte
també inclou una avaluació a 3er de primària per a la detecció precoç
de dificultats i una avaluació final a 6è de primària de les
competències bàsiques adquirides per l’alumne. Des d’EUiA Bages continuem
defensant que la millor manera, tal i com demostren estudis
internacionals, d’abordar una educació exitosa a l’etapa de primària és apostant
decididament per la consideració de l’etapa educativa de 0-3 anys i,
per tant, garantir arreu de tot el territori una gestió pública
d’aquesta etapa i d’un projecte educatiu d’atenció de qualitat als
infants. En canvi, l’avantprojecte de Llei torna a obviar l’etapa
0-3 anys com a educativa i on l’infant és el subjecte del dret a una
educació de qualitat i trasllada tota la responsabilitat de la
deficiència d’aquesta primera etapa a l’educació primària.
Una
de les novetats a l’etapa secundària i post-obligatòria de Batxillerat
és la inclusió d’una prova a final d’etapa per a poder accedir a nivells
educatius superiors. Amb aquesta proposta, el ministre Wert torna a
recuperar la revàlida franquista que, en el seu moment, ja es va
descartar per poc adequada i per generar desigualtats educatives. EUiA
Bages aposta per un sistema educatiu que valori l’avaluació continuada de
l’alumne i no proves vinculants a final d’etapa que fomentin l’exclusió
educativa de l’alumnat més vulnerable.
També mostrem la nostra preocupació per l’ambigüitat de l’avantprojecte de Llei en afirmar que al batxillerat “se
racionaliza la oferta educativa al reducirse el número de vías a 5:
ciencias e ingeniería, ciencias de la salud, humanidades, artes y
ciencias sociales”. Darrera d’aquest eufemisme, intuïm reducció de
places educatives a Batxillerat i rebaixa de l’inversió educativa en
aquesta etapa generant, per tant, menys oportunitats als i les joves de
tot l’estat i ampliant la desigualtat d’oportunitats, tant
sòcio-econòmiques com territorials.
Pel
que fa als projectes educatius d’inclusió, el ministre Wert anuncia
l’eliminació dels PQPI que són projectes que treballaven contra
l’exclusió educativa i, per tant, també social. L’avantprojecte aposta
per una Formació Professional Bàsica que tornarà a deixar als
col·lectius joves més vulnerables fora de les oportunitats educatives i
de formació.
El
govern del PP torna a apostar decididament per l’escola exclusiva en
convertir en dret de Llei la concertació amb centres educatius que
segreguin per sexes. EUiA Bages treballarà políticament i
socialment no només per evitar nous concerts amb escoles que segreguen
per raó de sexe, sinó també per retirar els concerts educatius als
centres escolars que ja practiquen aquesta exclusió i distinció ja que considerem que no tenen dret a rebre finançament públic.
L’avantprojecte
de Llei també preveu la posada en marxa d’una certificació acreditativa
per a poder dur a terme tasques de direcció als centres educatius. Amb
aquesta iniciativa el govern del PP posarà en marxa la seva voluntat
ideològica d’iniciar vies de privatització a la direcció de l’escola
pública i vulnerar el principi de la lliure concurrència a la funció
pública. Amb aquesta nova modificació, el govern del PP
pretén convertir les direccions dels centres educatius en mers òrgans de
gestió i no en un òrgan de lideratge pedagògic. Aquesta situació es
veurà agreujada amb la reducció de competències prevista pels Consells
Escolars de centre, que passen a ser un òrgan consultiu sense cap funció
de debat ni de decisió.
Finalment,
el ministre Wert anuncia descaradament els treballs en paral·lel per a
tramitar un nou avantprojecte de Llei de l’estatut del docent no
universitari. Amb aquesta nova cortina de fum, el govern del PP vol
amagar les retallades de drets laborals dels i les professionals de
l’educació que, inqüestionablement, també afecten la qualitat del nostre
sistema educatiu públic.
"El PP eleva les retallades en política educativa a rang de llei i culmina un model basat en la generació de diferències socials i econòmiques"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada